Wiąże się to z włączeniem elementów spoza zadania edukacyjnego. Nieformalne rozumowanie może prowadzić do zniekształconej reprezentacji sytuacji problemowej poprzez założenia, które są zgodne z naszą wiedzą i przekonaniami. Jedna z hipotez wyjaśniających powstanie błędów w rozumieniu odnosi się do stosowania nieformalnych metod rozwiązywania problemów w zadaniach formalnych. Z drugiej strony rozumowanie formalne jest bogatsze w treść i lepiej dostosowane do prawdziwego życia. Ta forma rozumowania charakteryzuje się tym, że jest mniej u strukturyzowana i opiera się bardziej a indukcji niż dedukcji. Argumenty nieformalne są najczęściej używane, gdy wnioski są trudne do jednoznacznego zweryfikowania lub obalenia. Nieformalne rozumowanie jest aktywowane, gdy implikacja jest niemożliwa do potwierdzenia lub obalenia za pomocą dostępnych informacji. Z tego powodu ta forma rozumowania jest najczęściej stosowana w dylematach moralnych i egzystencjalnych oraz w niejasnych sytuacjach problemowych.
Kultura charakteryzująca się myślą mówiącą o jednostce,...