Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi znany jako ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), to jedno z najczęstszych zaburzeń neurobehawioralnych występujących u dzieci na całym świecie. ADHD stanowi wyzwanie zarówno dla samych dzieci, jak i ich rodzin oraz otoczenia szkolnego. Jest to trudność, która wpływa na różne aspekty życia dziecka, od jego zachowania i funkcjonowania w szkole po relacje z rówieśnikami i samoocenę.
ADHD charakteryzuje się trzema głównymi objawami: deficyt uwagi, hiperaktywność i impulsywność. Dzieci z ADHD mogą mieć zaburzenia koncentracji uwagi, a także trudności w kontrolowaniu swojego zachowania oraz dostosowywaniu się do wymagań społecznych i edukacyjnych. Nieleczone ADHD nie tylko wpływa na codzienne życie dziecka, ale również na jego przyszłość, jeśli nie zostanie rozpoznane i zrozumiane.
Deficyt uwagi:
Hiperaktywność:
Impulsywność:
Diagnoza Zespołu Deficytu Uwagi z Hiperaktywnością (w skrócie ADHD) jest procesem skomplikowanym i wymaga specjalistycznej oceny ze strony wykwalifikowanego lekarza, psychologa lub psychiatry dziecięcego. Jednym z narzędzi, które może być używane w diagnostyce ADHD, jest Test Conners-3.
Badanie kwestionariuszami Conners 3 stanowi element diagnozy psychologicznej pod kątem ADHD, wraz z trudnościami współwystępującymi, takimi jak zaburzenia zachowania oraz opozycyjno-buntownicze. Metoda badania oparta jest na najnowszych standardach i kryteriach diagnozy DSM-5 obejmując skale treściowe, objawowe, kontrolne oraz pytania dodatkowe, co umożliwia wgląd w sposób funkcjonowania dziecka we wszystkich mierzonych obszarach (nieuwagi, nadaktywności/impulsywności, problemów z nauką, funkcji wykonawczych, relacji z rodziną, relacji z rówieśnikami).
Zdiagnozowana nadpobudliwość psychoruchowa dzieci, czyli rozpoznanie ADHD niesie za sobą wiele korzyści, m.in.:
Postawienie rozpoznania nadpobudliwości psychoruchowej pozwala na rozpoczęcie terapii, która ma za zadanie złagodzić lub całkowicie wyeliminować objawy ADHD. Równie ważne są również stałe spotkania z psychoterapeutą dziecięcym. Umów się do specjalistów Metanli, krórzy pomogą Ci odpowiednio zdiagnozować ADHD u swojego dziecka.
Leczenie ADHD (Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej) zazwyczaj jest wieloaspektowe i może obejmować kombinację terapii behawioralnych, psychoterapii, edukacji, wsparcia rodziny oraz w niektórych przypadkach leczenia farmakologicznego. Wprowadzenie konkretnych strategii leczenia zależy od indywidualnych potrzeb i objawów danego dziecka. Pierwszym krokiem jest dokładna ocena objawów i diagnoza wykonana przez specjalistę, takiego jak np. lekarz psychiatra dziecięcy. Wystawiana jest ona zazwyczaj w oparciu o badanie neurologiczne, wywiad z rodzicami, nauczycielami i ocenę zachowań dziecka, a następnie dobierany jest indywidualny plan terapii dopasowany do wszystkich potrzeb małego człowieka. Kluczowym elementem leczenia jest wsparcie rodziny. Edukacja rodziców na temat ADHD oraz nauka skutecznych strategii wychowawczych mogą znacząco wpłynąć na postępy dziecka. Z kolei śledzenie postępów terapii pozwoli jak najlepiej dostosować proces terapii do potrzeb dziecka.
Najważniejszym rzeczą w celu polepszenia swojej sytuacji, polepszenia relacji z innymi jest umówienie pierwszej wizyty. Dlatego, nie zwlekaj, tylko spróbuj i umów swoją pierwszą wizytę.