icon Prowadzimy terapie dla dorosłych, młodzieży i dzieci
icon Możliwość umówienia konsultacji online
icon Rezerwacja telefoniczna: 535 58 58 58
image

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi znany jako ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder), to jedno z najczęstszych zaburzeń neurobehawioralnych występujących u dzieci na całym świecie. ADHD stanowi wyzwanie zarówno dla samych dzieci, jak i ich rodzin oraz otoczenia szkolnego. Jest to trudność, która wpływa na różne aspekty życia dziecka, od jego zachowania i funkcjonowania w szkole po relacje z rówieśnikami i samoocenę.

ADHD charakteryzuje się trzema głównymi objawami: deficyt uwagi, hiperaktywność i impulsywność. Dzieci z ADHD mogą mieć zaburzenia koncentracji uwagi, a także trudności w kontrolowaniu swojego zachowania oraz dostosowywaniu się do wymagań społecznych i edukacyjnych. Nieleczone ADHD nie tylko wpływa na codzienne życie dziecka, ale również na jego przyszłość, jeśli nie zostanie rozpoznane i zrozumiane.

Objawy ADHD

  1. Deficyt uwagi:

    • trudności w utrzymaniu uwagi na szczegółach, błędy spowodowane niedokładnym wykonywaniem zadań,
    • trudności w utrzymaniu uwagi na jednej czynności,
    • trudności w organizacji zadań i aktywności,
    • unikanie zadań, które wymagają dłuższej koncentracji,
    • częste zapominanie codziennych przedmiotów czy obowiązków.
  2. Hiperaktywność:

    • nadpobudliwość ruchowa dzieci, niezależnie od sytuacji,
    • trudności w utrzymaniu spokoju, siedzeniu w jednym miejscu,
    • nadmiar energii,
    • nadmierne gaworzenie, trudności w utrzymaniu ciszy.
  3. Impulsywność:

    • działanie bez zastanowienia, podejmowanie decyzji spontanicznie,
    • trudności w czekaniu na swoją kolej,
    • wtrącanie się w rozmowy lub gry innych,
    • trudności w kontrolowaniu emocji, co może prowadzić do wybuchów gniewu.

Jak diagnozować ADHD u dzieci?

Diagnoza Zespołu Deficytu Uwagi z Hiperaktywnością (w skrócie ADHD) jest procesem skomplikowanym i wymaga specjalistycznej oceny ze strony wykwalifikowanego lekarza, psychologa lub psychiatry dziecięcego. Jednym z narzędzi, które może być używane w diagnostyce ADHD, jest Test Conners-3.

Badanie kwestionariuszami Conners 3 stanowi element diagnozy psychologicznej pod kątem ADHD, wraz z trudnościami współwystępującymi, takimi jak zaburzenia zachowania oraz opozycyjno-buntownicze. Metoda badania oparta jest na najnowszych standardach i kryteriach diagnozy DSM-5 obejmując skale treściowe, objawowe, kontrolne oraz pytania dodatkowe, co umożliwia wgląd w sposób funkcjonowania dziecka we wszystkich mierzonych obszarach (nieuwagi, nadaktywności/impulsywności, problemów z nauką, funkcji wykonawczych, relacji z rodziną, relacji z rówieśnikami).

Dlaczego Warto Skorzystać z Testu Conners 3 na ADHD?

Zdiagnozowana nadpobudliwość psychoruchowa dzieci, czyli rozpoznanie ADHD niesie za sobą wiele korzyści, m.in.:

  • Test Conners 3 pozwala na wczesne rozpoznanie objawów ADHD, co umożliwia szybką diagnozę i rozpoczęcie odpowiedniego leczenia. W przypadku ADHD wczesna interwencja może znacząco poprawić jakość życia dziecka.
  • Wyniki testu pozwalają na dostosowanie terapii i wsparcia do konkretnych potrzeb dziecka, co może zwiększyć efektywność leczenia.
  • Leczenie ADHD może znacząco poprawić zdolność dziecka do funkcjonowania w szkole, relacji z rówieśnikami i w rodzinie.
  • Skuteczne zarządzanie ADHD może pomóc w zapobieganiu przyszłym problemom zdrowotnym i społecznym, umożliwiając dziecku rozwijanie pełnego potencjału.

Postawienie rozpoznania nadpobudliwości psychoruchowej pozwala na rozpoczęcie terapii, która ma za zadanie złagodzić lub całkowicie wyeliminować objawy ADHD. Równie ważne są również stałe spotkania z psychoterapeutą dziecięcym. Umów się do specjalistów Metanli, krórzy pomogą Ci odpowiednio zdiagnozować ADHD u swojego dziecka. 

Jak przebiega leczenie ADHD?

Leczenie ADHD (Zespołu Nadpobudliwości Psychoruchowej) zazwyczaj jest wieloaspektowe i może obejmować kombinację terapii behawioralnych, psychoterapii, edukacji, wsparcia rodziny oraz w niektórych przypadkach leczenia farmakologicznego. Wprowadzenie konkretnych strategii leczenia zależy od indywidualnych potrzeb i objawów danego dziecka. Pierwszym krokiem jest dokładna ocena objawów i diagnoza wykonana przez specjalistę, takiego jak np. lekarz psychiatra dziecięcy. Wystawiana jest ona zazwyczaj w oparciu o badanie neurologiczne, wywiad z rodzicami, nauczycielami i ocenę zachowań dziecka, a następnie dobierany jest indywidualny plan terapii dopasowany do wszystkich potrzeb małego człowieka. Kluczowym elementem leczenia jest wsparcie rodziny. Edukacja rodziców na temat ADHD oraz nauka skutecznych strategii wychowawczych mogą znacząco wpłynąć na postępy dziecka. Z kolei śledzenie postępów terapii pozwoli jak najlepiej dostosować proces terapii do potrzeb dziecka.

Najczęściej zadawane pytania
Czy wiesz, że ...

Najważniejszym rzeczą w celu polepszenia swojej sytuacji, polepszenia relacji z innymi jest umówienie pierwszej wizyty. Dlatego, nie zwlekaj, tylko spróbuj i umów swoją pierwszą wizytę.

icon