Zjawisko, w którym reprodukcja zapisanego materiału wzrasta bez konieczności dodatkowej nauki. Wspomnienie to tak naprawdę trzy efekty empiryczne, z których każdy może mieć różne mechanizmy poznawcze. Proces uczenia się materiału rozpoczyna proces utrwalania śladów pamięciowych. Poziomy zapamiętywania wydają się wzrastać, gdy nauka i powtarzanie są odpowiednio rozłożone w czasie. Wspomnienie wpływa również na pewne aspekty pamięci epizodycznej. Starsi ludzie zaczynają lepiej zapamiętywać wydarzenia z młodości. Dotyczy to również pamięci semantycznej. Uważa się, że zjawisko to jest spowodowane zmianami warunków środowiskowych i sposobem, w jaki ludzie korzystają ze swoich wspomnień. Im mniej kamieni milowych i nieoczekiwanych wydarzeń, tym lepiej osoba starsza może zapamiętać wydarzenia z przeszłości, co prowadzi do lepszej zdolności ich przypominania.
Zaburzenie występujące w czytaniu, w którym czytane...