Zdezorganizowany styl przywiązania

Styl przywiązania stanowi jeden z kluczowych elementów kształtujących rozwój emocjonalny i społeczny człowieka. Od momentu narodzin relacja z opiekunem pełni funkcję podstawowego źródła bezpieczeństwa, które umożliwia eksplorację świata, rozwój zaufania oraz budowanie poczucia własnej wartości.

W ramach teorii przywiązania Johna Bowlby’ego oraz badań Mary Ainsworth wyróżniono cztery główne style przywiązania: bezpieczny, lękowo-ambiwalentny, unikowy oraz zdezorganizowany.
zdezorganizowany styl przywiązania

Zdefiniowany jako najpóźniej z nich…

Zdezorganizowany styl przywiązania budzi szczególne zainteresowanie ze względu na swoją złożoność oraz poważne konsekwencje dla funkcjonowania człowieka w relacjach interpersonalnych – również romantycznych.

Czym jest zdezorganizowany styl przywiązania?

Zdezorganizowany styl przywiązania charakteryzuje się paradoksalnym połączeniem pragnienia bliskości z jednoczesnym lękiem przed nią.

W pierwszych latach życia dziecko, które doświadcza takiego wzorca relacji, kieruje się do opiekuna jako do źródła pocieszenia i poczucia bezpieczeństwa, ale równocześnie odczuwa wobec niego strach, który wynika najczęściej z jego wewnętrznego chaosu, zaniedbania lub przemocy fizycznej. W konsekwencji zaniedbania potrzeb dziecka dochodzi do głębokiego wewnętrznego konfliktu – opiekun staje się jednocześnie źródłem bezpieczeństwa i poczuciem zagrożenia.

unikającym stylem przywiązania

Styl przywiązania jako wewnętrzny konflikt

Ten dysonans prowadzi do sprzecznego zachowania, braku spójnych strategii radzenia sobie trudnymi doświadczeniami i trudnością w regulowaniu emocji.

Zrozumienie fundamentów leżących u podstaw zdezorganizowanego przywiązania oraz jego mechanizmów obronnych ma zatem kluczowe znaczenie dla budowania przyszłych bliskich relacji interpersonalnych i pozwala wybudować strategie radzenia sobie z nadmiernym przywiązaniem.

Zdezorganizowany styl przywiązania u dorosłych – skąd się wywodzi?

W teorii przywiązania podkreśla się, że sposób, w jaki dziecko czuje się traktowane przez swoich opiekunów, ma kluczową rolę w kształtowaniu jego późniejszych relacji z innymi ludźmi.

W przypadku oznak zdezorganizowanego stylu przywiązania opiekun często jest jednocześnie źródłem zarówno pocieszenia, jak i lęku, co prowadzi do wewnętrznego konfliktu – potrzeby bliskości i jednoczesnego unikania jej. Dziecko uczy się, że zaufanie do drugiej osoby może być niebezpieczne, a jednocześnie odczuwa silną tęsknotę za emocjonalnym kontaktem.

Takie doświadczenia tworzą dawne schematy, które w dorosłości przejawiają się w postaci niepewności, chaosu emocjonalnego i trudności w utrzymaniu zdrową relację.

Chcąc się zatem obronić…

W trudnych momentach osoby zdezorganizowane reagują często skrajnymi emocjami – od intensywnego pragnienia bliskości, przez paniczny lęk przed odrzuceniem, aż po nagłe wycofanie się i chłód emocjonalny. Ich wewnętrzny świat jest pełen sprzeczności: chcą kochać i być kochane, ale jednocześnie boją się, że otwarcie się na drugiej osoby skończy się zranieniem.

W trudnych sytuacjach w relacjach mogą uruchamiać się dawne strategie obronne, które niegdyś pomagały im przetrwać, a dziś sabotują ich dorosłe życie. Często wchodzą w relacje, które przypominają te z dzieciństwa – chaotyczne, pełne napięcia, w których trudno zaspokoić potrzeb bliskich i własnych.

Zdezorganizowany styl przywiązania w związku – relacja romantyczna

Związki romantyczne są dla osób zdezorganizowanych jednym z najtrudniejszych obszarów funkcjonowania emocjonalnego. To właśnie tutaj zdezorganizowany styl przywiązania wpływa na sposób przeżywania relacji w sposób szczególnie intensywny i nieprzewidywalny.

W przywiązaniu jednocześnie pragną miłości i unikanie bliskości – ta sprzeczność stanowi ich wewnętrzny dysonans, który powoduje, że relacja z partnerem staje się areną walki między potrzebą zależności, głębokiej intymności a lękiem przed utratą kontroli.

Dla osób o takim typie przywiązania bliskości koliduje z poczuciem bezpieczeństwa – im większa emocjonalna bliskość, tym silniejszy niepokój, że coś pójdzie nie tak. W życiu dorosłym skutkuje to często niestabilnością emocjonalną, powtarzaniem destrukcyjnych wzorców i trudnością w utrzymaniu stabilnych relacji.

Czy to najtrudniejszy styl przywiązania?

Zdezorganizowany styl przywiązania jest często nazywany najbardziej chaotyczny spośród wszystkich czterech podstawowych stylów, ponieważ łączy w sobie cechy zarówno lękowego, jak i unikowego wzorca. Osoby z takim typem przywiązania potrafią idealizować partnera, a po chwili przejawiać wobec niego nieufność czy chłód.

Taka idealizacja partnera jest formą obrony przed wewnętrznym lękiem – tworzeniem obrazu idealnej drugiej osoby, która wreszcie zaspokoi ich potrzeby emocjonalne, a jednocześnie próbą uniknięcia rzeczywistej konfrontacji z własnym bólem. Gdy partner nie spełnia nierealistycznych oczekiwań, następuje gwałtowny spadek zaufania, często połączony z potrzebą testowania partnera, czyli prowokowania sytuacji, które mają potwierdzić jego lojalność lub uczucia.

przemoc fizyczna regulacja emocji

Na czym polega błędne koło?

Ten mechanizm testowania partnera często prowadzi do błędnego koła: im bardziej osoba zdezorganizowana stara się „sprawdzić” drugą stronę, tym większe napięcie i dystans powstają w relacji. W efekcie pojawia się frustracja, a nawet autodestrukcyjnych zachowań, takich jak wywoływanie kłótni, emocjonalne wycofanie, zdrady czy sabotowanie relacji.

Tego typu strategie, choć pozornie chronią przed bólem odrzucenia, w rzeczywistości tylko pogłębiają poczucie samotności. W codziennych sytuacjach osoby zdezorganizowane reagują często nadmiernie, interpretując neutralne sygnały jako zagrożenie dla związku. bólem.

Czy mam szansę na zbudowanie zdrowej relacji z osobą ze zdezorganizowanym stylem przywiązania?

Mimo trudności, osoby o zdezorganizowanym stylu mają szansę na satysfakcjonujące relacje. Kluczem jest świadomość własnych wzorców i praca nad nimi – zrozumienie, że ich zachowania są wynikiem przeszłych doświadczeń, a nie „wady charakteru”.

Terapia oparta na koncepcji bezpiecznego stylu przywiązania pomaga stopniowo uczyć się zaufania, samoregulacji emocji i otwierania na bliskości bez lęku przed odrzuceniem.

W miarę jak rozwija się zdolność do samoobserwacji, osoby te zaczynają dostrzegać, że robienie czegoś wbrew impulsom – np. spokojna rozmowa zamiast kłótni czy zaufanie zamiast podejrzeń – staje się pierwszym krokiem ku budowaniu satysfakcjonujących relacji.

Jak radzić sobie ze zdezorganizowanym styl przywiązania?

Praca nad zdezorganizowanym stylem przywiązania to proces wymagający odwagi, cierpliwości i głębokiego zrozumienia siebie. Aby lepiej funkcjonować w relacjach, konieczne jest rozpoznanie, w jaki sposób zdezorganizowany styl przywiązania rozwija się i wpływa na nasze zachowania.

Zazwyczaj jego źródłem są wczesne, traumatycznych doświadczeń — takie jak przemoc emocjonalna, fizyczna, zaniedbanie czy nagła śmierć bliskiej osoby. W dorosłości osoby z tym stylem często doświadczają ambiwalencji: pragną bliskości, a jednocześnie boją się jej.

Ich system emocjonalny jest nadwrażliwy, a ich reakcje na stres i zagrożenie bywają gwałtowne lub wycofane.

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce terapeutycznej praca z osobami o zdezorganizowanym stylu przywiązania skupia się przede wszystkim na regulacją emocji i rozwijaniu umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb. Terapeuci często zauważają, że osoby te mają trudność z rozróżnieniem tego, co naprawdę czują, od tego, czego się boją. Ich emocje bywają tak silne, że trudno je kontrolować — stąd pojawiające się epizody intensywnych emocji, wybuchów złości, lęku lub poczucia pustki.

Terapia pomaga nauczyć się reagowania w sposób bardziej świadomy, a nie automatyczny. Kluczową rolę odgrywa tu uważność (mindfulness), która umożliwia dostrzeżenie emocji w chwili ich pojawienia się i wybór konstruktywnej reakcji zamiast impulsywnego działania.

Łączenie stylów przywiązania – związki

W pracy nad sobą ważne jest też rozpoznanie, jak zdezorganizowany styl przywiązania rozwija się w kontakcie z innymi typami przywiązania. Relacja z kimś o bezpiecznym stylu przywiązania może stać się szansą na korektywne doświadczenie emocjonalne – uczy, że relacja nie musi być źródłem zagrożenia, lecz przestrzenią wzajemnego wsparcia.

Osoby z tym stylem nierzadko cierpią również na różne formy zaburzeń osobowości, zwłaszcza tych związanych z niestabilnością emocji i poczuciem tożsamości. Dlatego w procesie leczenia istotne jest kompleksowe podejście – obejmujące terapię indywidualną, czasem grupową, oraz psychoedukację. Ważne jest, by nauczyć się rozumieć swoje emocje i potrzeby, a następnie komunikować je w sposób otwarty i spokojny.

Jak wygląda terapia osób ze zdezorganizowanym stylem przywiązania?

Przepracowanie lęków, nauka rozpoznawania emocji oraz rozwijanie zdolności do zaufania drugiej osoby mogą prowadzić do powolnego kształtowania bardziej bezpiecznych wzorców relacyjnych. Proces ten wymaga czasu i cierpliwości, ale umożliwia stopniowe budowanie wewnętrznego bezpieczeństwa i otwarcia się na bliskości bez paraliżującego lęku.

W terapii nakierowanej na ten problem klienci uczą się rozpoznawać, czym różni się autentyczna bliskość od zależności czy kontroli – i jak tworzyć relacje oparte na wzajemnym szacunku oraz emocjonalnej stabilności.

W ten sposób, mimo trudnych doświadczeń z przeszłości, możliwe staje się przekształcenie chaosu emocjonalnego w zdolność do tworzenia więzi, które dają poczucie bezpieczeństwa i współdzielonej odpowiedzialności za emocje obu stron.

Data aktualizacji wpisu - 19 listopada, 2025
Chcesz z nami porozmawiać?

Jako Psycholog Wrocław pomagamy w wielu problemach. Możemy spotkać się w naszym gabinecie lub online!

Umów wizytę
Picture of Emilia Król

Emilia Król

Psycholożka pracująca z dorosłymi i parami. Łączy w gabinecie wiedzę z dziedziny psychologii oraz psychologii sportu

Specjaliści, którzy pomogą

Magdalena Samulik
Magdalena
Samulik
Psycholog / Psychodietetyk
Umów wizytę
Aleksandra Stec
Aleksandra
Stec
Psycholog / Psycholog młodzieży / Terapeuta uzależnień
Umów wizytę
Emilia Król
Emilia
Król
Psycholog / Psycholog sportu
Umów wizytę
Ewa Klusek
Ewa
Klusek
Psycholog / Psycholog młodzieży
Umów wizytę
Małgorzata Otrębska
Małgorzata
Otrębska
Psycholog / Psycholog dziecięcy / Psycholog seniorów
Umów wizytę
Natalia Miszczyszyn
Natalia
Miszczyszyn
Psycholog / Psychoterapeuta / Seksuolog
Umów wizytę
Olga Szewczyk
Olga
Szewczyk
Psycholog / Psycholog dzieci i młodzieży
Umów wizytę
Paulina Michalczuk
Paulina
Michalczuk
Psycholog
Umów wizytę
Paulina Pióro
Paulina
Pióro
Psycholog / Psycholog dzieci i młodzieży
Umów wizytę
Paweł Klimas
Paweł
Klimas
Psycholog / Psychoterapeuta / Psycholog uzależnień
Umów wizytę
Sandra Rekowska
Sandra
Rekowska
Psycholog / Dietetyk / Psycholog dziecięcy
Umów wizytę
Maria Siemienic-Maślanka
Maria
Siemieniec-Maślanka
Psycholog
Umów wizytę
Monika Zalewska
Monika
Zalewska
Psycholog / Seksuolog
Umów wizytę
Adrianna Walkowiak
Adrianna
Walkowiak
Psycholog / Seksuolog / Psychoterapeuta
Umów wizytę
Maksymilian Góra
Maksymilian
Góra
Psycholog dzieci i młodzieży / Psycholog sportu
Umów wizytę
Paulina Marszałek
Paulina
Marszałek
Psycholog
Umów wizytę
error: Treści są chronione